Diepzeevissen en Krokodillen! - Reisverslag uit KwaZulu, Zuid-Afrika van Hielko en Marielle - WaarBenJij.nu Diepzeevissen en Krokodillen! - Reisverslag uit KwaZulu, Zuid-Afrika van Hielko en Marielle - WaarBenJij.nu

Diepzeevissen en Krokodillen!

Door: Hielko en Marielle

Blijf op de hoogte en volg Hielko en Marielle

30 December 2015 | Zuid-Afrika, KwaZulu

Vandaag ging de wekker om 3:00, een geweldige tijd voor Hielko om op te staan en te gaan vissen!
Dan natuurlijk geen normaal vissen maar diep zee vissen!
Om 3:30 vertrokken we naar de haven van shelly beach,daar werden we al opgewacht door een tiental ronkende moterboten(het is een flinke business hier.
Grote boten,kleine boten,dikke boten,dunne boten en daar stond achteraan een prachtig paars exemplaar….en jup….dat was hem dan!!
2x140pk erachter moest deze schuit ons naar de vissen brengen, uiteraard niet alleen maar met 2 ervaren blanke Afrikaanse schippers (johnny en James) gingen we de boot op.
De boot die nog op een trailer stond werd door een trekker voortgetrokken en schuin neergezet op het vertrekplatform!
Vertrekplatform ja…. Die trekker is er voor de trailer met een flinke dot gas de zee in te duwen zonder zelf natte banden te krijgen!
Met een flinke snelheid racete de vorige boot de zee in en kwam vervolgens scheef op de golven(zo’n 1,5/2 meter hoog) en viel bijna om…een heerlijk vooruitzicht dus!
Oke…daar gingen wij, vol gas en HOPPA….dreven we als een klein rubbereendje in de grote boze indische zee!
Snel werden de motoren op de goede stand gezet en vol gas gegeven...en dan bedoel ik dus echt VOL gas(de theorie daarachter is dat als je op een standje pakezel daar de zee in roeit de golf je eerst meeneemt….en dan overspoelt:D)
Gelukkig ging dit erg goed en hebben we het ‘’veilige’’ water behaald,heb wel het idee dat meneer de kapitein lichtelijk overdreef toen we de boot namelijk helemaal los hebben gekregen van de golf en met een moerse(zo noem je dat in het afrikaans) knal weer op het water terecht kwamen!!
Eenmaal in de rust stand kregen wij de instructies: jij zal luister naar mij instructies,als jij moet kots doen jij die uit die boot…nie op mij nie want ek moer jouw die boot af..en meer van deze fantastische afrikaanse ‘’regels’’.
Als eerste werden er 4 hengels uitgezet om een soort balg te trekken voor vissen(soort nepvis) en al varend door de zee een paar kilometer afgelegd voooooor….vokkel..(niks dus)…
Op dit punt had Hielko als lichtelijk een bepaald onder buik gevoel en hadden meerdere op deze boot daar last van (op de boot zaten Riaan=broer hansie, Hansie,vince,vriend van Hansie en de schippers die natuurlijk nergens last van hadden…) maar het ging allemaal nog goed!
Daarna de boot stil gelegd en kregen we een hengel in de handen waar je echt van denkt dat je moby dick in eigen persoon uit dat water gaat trekken!
Met de nodige instructies(james trok in 3 seconden even een zogenaamde PIELvis uit het water) konden we aan de slag!
Al groen ziend van seasickness liep de stand van Hielko liep al snel op naar stuk of 5 vissen zeker groter dan de gemiddelde goudvis!
Toch was hij vol overtuigd dat er bijgevoerd moesten worden, Hansie en Vincent hadden onderhand al meerdere keren de vissen ‘’bijgevoerd’’ in de Indische oceaan ;) en de vissen bleven maar bijten.
Toen Hielko eenmaal de ervaring rijker was om zee ziek te zijn heeft ook hij de vissen wat laten mee genieten van zijn ontbijt!
De vissen waren daar zo van onder de indruk dat hij daarna soorten uit het rif trok waar de andere vissers alleen maar van konden dromen was het toch nog een geslaagde visochtend!
Ook werd er nog een verschrikkelijk grote,lelijke vis gevangen die ongeveer een meter de lucht in sprong toen hij aan de haak zat wat echt een spectaculair gezicht was!
Daarna weer terug!
MAAR hoe kom je terug op een strand waar je op geduwd bent??!gas geven en hopen dat het goed gaat!!
We vlogen op het strand af en zette zo de boot heel netjes op het strand!
Eenmaal aan land de vissen laten schoonmaken door de lokale mensen(uiteraard voor een goede fooi) en vanavond gaan ze op de braai!!

Natuurlijk was deze trip alleen voor echte mannen en bleef Marielle samen met de andere twee meiden thuis. Zij hebben de zooi opgeruimd van de dronken droppies de avond ervoor (;
Toen zij eenmaal allemaal op het strand waren, werd er vrijwel direct gebeld door de mannen dat ze bijna thuis waren…dus spullen pakken en weer terug naar huis.
Nu zullen jullie denken, zo wat een trip! Dat moet een uur of 5 s’avonds zijn geweest eer zij terug waren!
Maar nee, het was toen pas 11.30 .
Nadat Hielko niet in een straal van 5 meter bij Marielle mocht komen, besloot hij tóch maar even te douchen..
Eenmaal opgefrist zijn wij samen naar de Crocodile farm gegaan hier een stukje verderop..
En wat een ervaring weer! 205 Nijlkrokodillen vrouwtjes, gifslangen, en een aantal kleinere soorten krokodillen.
Deze dieren zijn er voor de consumenten.. de jonge nijlkrokodillen worden opgefokt tot zij 1,5 meter lang zijn, en worden dan geslacht voor hun huid en vlees.
We hebben wat presentaties bijgewoond, die stuk voor stuk erg informatief en interessant waren.

Eerst een presentatie met (gif) slangen, zelf een cobra en een pofadder werden tevoorschijn getoverd! Toen de voederpresentatie van de grote nijlkrokodillen, en als laatste, de aller aller leukste…. Live hatching! Baby nijlkrokdillen die uit het ei komen!!
In de natuur helpt moeder nijlkrokodil het ei kapot te maken zodat het jong eruit kan, en nu word er eigenlijk exact hetzelfde gedaan, maar dan door de mens! (:

Als je dan op zo’n krokodillenfarm bent, moet je natuurlijk ook ondervinden waar alle ophef vandaan komt… voelen jullie m al aankomen?
We hebben in het restaurant krokodillen filetlap gegeten! Het smaakt een beetje naar kip en varken door elkaar met een vreemde textuur, maar vies is het zeker niet.

Na onze steve irwin avonturen is het tijd om terug te keren naar het huis waar we nu op het gemakje ons blog typen!
Vanavond word het vroeg naar bed, aangezien we morgenochtend om 4.00 uur vertrekken voor onze activiteit waarvan niemand nog weet wat het is behalve wij!!!
En nee René, er gaat niemand trouwen (;

x

• 31 December 2015 - 11:09

Yara:

Wat een ontzettend leuke stukjes om te lezen! Ik ben fan :). Ben heel benieuwd wat jullie nog meer gaan beleven! Alvast een ontzettend gave Oudejaarsavond gewenst! Xx

• 01 Januari 2016 - 10:46

Opa En Oma:

Wat beleven jullie veel, erg leuke verslagen van jullie ervaringen in Afrika. Verder wensen wij jullie heel veel goeds voor het nieuwe jaar 2016!
    Groeten van Opa en Oma.

• 02 Januari 2016 - 22:54

Kees En Esther:

Hoi Marielle en Hielko,

Het nieuwe jaar is weer van start gegaan. Dus ook voor jullie de allerbeste wensen voor 2016!!!
    We zijn benieuwd naar het volgende verslag, want want gaan jullie nou toch doen ???? spannend!
    liefs Kees, Esther en kids