Hooray! toch geluk! - Reisverslag uit KwaZulu, Zuid-Afrika van Hielko en Marielle - WaarBenJij.nu Hooray! toch geluk! - Reisverslag uit KwaZulu, Zuid-Afrika van Hielko en Marielle - WaarBenJij.nu

Hooray! toch geluk!

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg Hielko en Marielle

01 Januari 2016 | Zuid-Afrika, KwaZulu

Happy new yeaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar!
Met gekruisde vingers gaan we weer om 4.00 uur richting strand voor de nieuwjaarsduik natuurlijk!… dit keer wel met al onze tassen aangezien we na ons avontuur terug gaan rijden naar Brits in het binnenland.
We komen op het strand aan…en….de weersomstandigheden zijn goed!!!!!
We krijgen een briefing met veiligheidsvoorschriften, de boot wordt in gereedheid gebracht, we hijsen onzelf in een wetsuit (en nee, het is niet zo makkelijk als dat het lijkt (;) en dan gaan we op de boot, om de oceaan op te gaan…
---------Weten jullie al wat we gaan doen??-------------
we varen tot zo’n 8 km uit de kust, totdat we bij het rif zijn, waar zo’n 6 soorten haaien te vinden zijn!!
De kooi wordt het water in gegooid, en wij zijn de derde groep die mogen shark cage diven!(:
Helaas voor ons hadden de haaien er geen zin in vandaag.. maar dat neemt niet weg dat de hele ervaring opzich al gaaf is..
Terwijl we op de boot aan het wachten zijn op onze volgende beurt gebeurd er iets wat we totaaaaal niet verwacht hadden.
op zo’n 20 meter van onze boot af, komen twee groepen dolfijnen voorbij!!!
Je ziet dan heeeel veel rugvinnetjes, en hier en daar springt er een uit het water, wauw!!
Helaas hadden we geen camera’s bij ons omdat we bang waren dat deze kapot zouden gaan, maar deze ervaring neemt niemand ons meer af (:
Na bijna 3 uur op zee, en zo’n 6km het rif over gedobberd te zijn is het tijd om terug te keren naar vaste grond.. niemand was hier erg rouwig om, aangezien iedereen zeeziek was.. (;
Op de terugweg naar land legt de schipper de boot nog even stil om ons de laten zien hoe de haaien hier gevangen worden.
Een grote ronde boei met een 10 meter lange ketting eraan naar beneden, en een haak waarmee je wel een flinke lippiercing kan zetten.. Halverwege de lange ketting zit ook nog een soort apparaatje/sensor waarmee de walvissen op afstand gehouden worden zodat die het aas niet meenemen.
Eenmaal terug op vaste land moesten die verrekte wetsuits ook nog een keer uitgetrokken worden. Gelukkig ging dit enigszins soepeler in vergelijking met het aantrekken (;

Nog ziek van de boot was het wel tijd om te gaan rijden naar Brits, aangezien deze trip zo’n 8 uur in beslag neemt..
Wel maken we na een goeie 2 uur een tussenstop bij Pietermaritzburg bij de Bird of Prey sanctuary.
Een soort roofvogel opvang/park.
We kunnen hier niet te lang blijven omdat we nog enigszins op tijd ‘thuis’ willen zijn.
Gelukkig hebben we wel al het moois gezien wat ze op het park houden
-Autorit van nog eens 6 uur-
En uiteindelijk komen we aan op de boerderij van Hansie in Brits..
Een snelle douche en lekker slapen, want zo’n autorit is best vermoeiend..