Neushoorns..Olifanten..Giraffen...Luipaard? - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Hielko en Marielle - WaarBenJij.nu Neushoorns..Olifanten..Giraffen...Luipaard? - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Hielko en Marielle - WaarBenJij.nu

Neushoorns..Olifanten..Giraffen...Luipaard?

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg Hielko en Marielle

07 Januari 2016 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

4.15 staan we bij de receptie van ons kamp (we zitten op t moment in Skukuza) en hier staan de rangers te wachten bij een 4x4, die ons meeneemt het park in..
Na een aantal kilometer rijden komen we aan bij een open stukje vlakte, de chauffeur parkeert de jeep naast een etende giraffe en het is tijd om uit te stappen voor onze morning walk!
We gaan een wandeling door de bush maken met twee rangers, super spannend..
Als we uit de jeep stappen, staat hij dan eindelijk daar, in de verte!!!
Een witte neushoorn Bull!! Marielle kan nog net een vreugdedansje en een gil van blijdschap onderdrukken en we kijken met de hele groep ademloos naar het prachtige dier wat langzaam onze kant op komt..
Neushoorns hebben niet bepaald goed zicht, en vaak vallen ze dan ook maar meteen aan als ze iets niet vertrouwen.
We wachten met de groep achter de jeep totdat de neushoorn gepasseerd is, zodat hij rustig zijn weg kan vervolgen, we willen tenslotte niet de dieren verstoren.
Maar ineens staat hij stil en kijkt hij onze kant op.
Hij snuift een keer, en gaan dan voor de aanval..
Iedereen duikt achter de jeep, maar wij samen blijven stilstaan. Dit is het beste wat je kan doen als zo’n dier op je af komt.
Gelukkig was het een schijnaanval, en op zo’n 15 meter voor ons wend hij af en loopt hij verder de bush in.
Pfjew, dat ging net goed!
We krijgen alllemaal een fles water en we gaan lopen!
Onderweg krijgen we een spoedcursus spoorzoeken, en het is onwijs gaaf!
We vinden verse luipaard mest, en hopen vurig er eentje tegen te komen, aangezien we dit dier ook nog niet gespot hebben, en we morgen al terugkeren naar huis..
Maar helaas, geen luipaard, wél een goed verhaal,nieuwe kennis, en een ervaring!
Terug op Skukuza pakken we de tent in, douchen we snel en gaan met onze eigen auto weer op pad..
We komen op een achteraf weggetje en zien een giraffe moeder met een kleintje staan (nouja, eentje van +- 2 jaar) we stoppen even om foto’s te maken, en dan krijgt het kleintje ons door.
Hij weet niet zo goed wat hij met ons aanmoet, en besluit rondjes te gaan rennen en te gaan spelen met de groepjes impala’s.. wat een fantastisch gezicht, hij had het zo naar zijn zin! We blijven nog even geamuseerd staan en kijken hoe hij de impala’s opjaagd en dan heel trots terugkeert naar zijn moeder.. we rijden verder..
Om ons heen hoorde we verhalen over de waterplaats ‘Transport Dam’ en we besluiten daar een kijkje te gaan nemen.
We zijn erg blij dat we dit gedaan hebben, want op het moment dat we aankomen, begint net het olifanten zwembadfeestje!
Het begint met vier jonge bullen die heerlijk aanhet spelen zijn in het water, en er komen steeds meer kuddes bij.. tot er ongeveer zo’n 30 olifanten allemaal aan het spetteren zijn in het water!
We denken dat we hier wel een uur gestaan hebben, zoooo gaaf!!
Langzaam rijden we naar ons laatste kamp, Berg en Dal, en checken in.. we vragen of er misschien nog plaats is bij de night drive die avond, we moeten en zullen dat luipaard vinden!
Gelukkig zijn er nog twee plekjes!! We zetten snel de tent op, eten wat, en gaan naar de receptie voor de night drive!
Camera’s in de aanslag en rijden maar!! (zo’n rit duurt 2 uur)
We zien neushoorns, olifanten, impala’s, en zelfs een afrikaanse oehoe, maar na 1 uur en 55 minuten nog steeds geen luipaard.. we beginnen de moed een beetje te verliezen en iedereen dommelt een beetje in.
En dan, uit het niets, ligt er ineens een bloedmooi luipaard naast de 4x4!!!!!
Een jong mannetje wat zijn zinnen gezet heeft op een impala een paar meter verderop! Helaas verpesten wij zijn jacht, omdat de impala’s wegrennen door het geluid van de auto.
Hij zit er nog voor zo’n 30 seconden en loopt dan de bushes in, buiten ons zicht.
Wauw!! Alle mensen in de 4x4 zijn door het dolle heen!! We hebben hem gewoon gezien, eindelijk de hele Big 5 compleet!
We rijden verder, napratend en fotos vergelijkend.. Wij zitten samen vooraan in de truck, en zien dus alles wat de bestuurder ziet. En na een paar minuten schieten er ineens een paar impala’s voor de truck langs, met datzelfde luipaard erachteraan!!!!!
We zien de klauwen in het achterste van de impala slaan, maar ze ontsnapt. Geen eten voor het luipaard vanavond.
Alsof onze dag al niet beter kon, sloeg dit echt alles!
We rijden weer verder. Aan het begin van de rit werd er vriendelijk verzocht om bij grote dieren (neushoorn,olifant,giraffe etc) niet op het hoofd te schijnen met de lampen, ze kunnen dan in de war en in paniek raken.
Achterin de truck horen we mensen stop roepen, dit is normaal als je iets in de bush ziet en je wilt het beter bekijken.
Maar we zien de ranger in zijn spiegels kijken en roept heel hard; NO, NO!!!
hij gooit het stuur om vlak voor onze truck rent een verdwaasde neushoorn mama met haar kalf langs, in de war omdat iemand op haar hoofd geschenen had met de lamp.
Als de ranger niet zo goed opgelet had, had ze zeker weten de truck geramd. Pfoew, nog een aanval ontweken vandaag!
(Ademen jullie nog papsen en mamsen? (; )
Dan keren we toch echt terug naar het kamp, heel moe, maar zo voldaan!